Cultuurmakers – de Haaksbergse muziekschool

De Haaksbergse muziekschool bestaat 10 jaar en ‘barst’ van de ambities!

Als de eerste prijs voor de Haaksbergse competitie ‘spraakwaterval’ uitgereikt zou moeten worden door burgemeester Rob Welten, dan weten we een uitgesproken kanshebber: Marjan Masselink, voorzitter van de Stichting Muziekonderwijs Haaksbergen (MOH). Als geen ander weet Marjan de pluspunten van het Muziekonderwijs Haaksbergen te noemen en illustreren, en gelijktijdig de voordelen van muziekbeoefening te benadrukken. Anders gezegd: ‘wie nog mocht twijfelen aan het nut van een keuze voor een actief gebruik van een muziekinstrument kan het beste een gesprek aanvragen met Marjan. Ze trekt je zo over de streep.

Stichting Muziekonderwijs Haaksbergen is een initiatief van de drie Haaksbergse muziekverenigingen: Haaksbergse Harmonie, Crescendo Buurse en Muziek-Uniek. Het ontstaan van de MOH is eigenlijk een noodgreep geweest. Want in 2012 werd de (financiële) stekker uit de toenmalige muziekschool (‘t Iemenschoor) getrokken en zaten de muziekleerlingen (en daarmee indirect ook de muziekverenigingen in Haaksbergen, Buurse en de Hoeve) met een groot probleem. Dat probleem werd opgelost door dezelfde muziekverenigingen. Er werd een Stichtingsvorm bedacht om het muziekonderwijs in Haaksbergen te kunnen continueren: de drie verenigingen organiseerden dit en namen ook plaats in het bestuur van de stichting.

Is dan nu de keuze voor een muziekinstrument beperkt tot de instrumenten van deze orkesten? Nee, er kan gekozen worden voor vrijwel alle instrumenten, die je maar kunt bedenken.

Muziek is van levensbelang

‘We wilden het niet laten gebeuren, dat het muziekonderwijs volledig ter ziele ging. We hebben voor de stichtingsvorm gekozen, omdat we niet uit waren op winstbejag. We werken nu met zzp’ers als docenten, we hoeven geen belasting af te dragen. We hebben maar één vaste medewerker (Dianne Heino) in dienst, die allerlei zaken coördineert. Ons doel was en is het muziekonderwijs overeind te houden’, zegt Marjan.

Die vervolgens nog eens duidelijk wil maken waarom muziekbeoefening zo belangrijk is. Dat werd overigens ook nog eens gedaan in een presentatie aan de Gemeenteraad in september. Met een indrukwekkende Power Point presentatie, die zorgvuldig opgezet is en waarin onder meer docent Frits Pol het citaat benadrukt: ‘muziek is de inkt waarmee de ziel schrijft’.

Maar Marjan wil ook nog wel ‘even’ duidelijk maken waarom muziek zo verduiveld belangrijk is. Niet alleen als alternatief voor of aanvulling op de Play Station! ‘Het is al lang wetenschappelijk aangetoond dat muziekbeoefening slimmer maakt. Maar niet alleen dat, het maakt kinderen ook socialer, leert ze beter omgaan met emoties als het eens tegenzit. Er moet ook doorgezet, soms gevochten worden om een doel te bereiken’, aldus zet Marjan even alles pluspunten op een rijtje.

Natuurlijk vindt Marjan sport en muziek beide belangrijk. ‘Maar er gaat gemiddeld veel meer subsidie naar de sport dan naar de cultuur in het algemeen en muziek in het bijzonder’, nuanceert ze de wijze waarop met de belangen van die beide sectoren omgegaan wordt. ‘Dat is helaas een landelijke trend, de cultuur wordt wat dat betreft in financieel opzicht uitgekleed. Op basisscholen is er geen muziekles meer, zijn de vakleerkrachten muziek verdwenen, overal worden de subsidiekranen zachter gezet of zelfs helemaal dichtgedraaid’, zegt ze strijdbaar. ‘In een land als België is het muziekonderwijs wat dat betreft veel beter geregeld, daar heeft men er kennelijk toch meer voor over en wordt de muziekcultuur belangrijker gevonden’.

De belangstelling voor muziekonderwijs is groot

Hoe staat het met de belangstelling voor muziekonderwijs in Haaksbergen? Helpt het feit, dat de lesgelden in Haaksbergen zo’n 400 euro per jaar lager liggen dan bijvoorbeeld in Enschede (hetgeen ook door de stichtingsvorm komt!)? ‘We hebben momenteel 230 leerlingen, we zijn na 2012 van 300.000 euro naar 70.000 euro subsidie gezakt en we hebben na corona meer aanmeldingen van jongelui gekregen’, somt Marjan op. ‘Maar vergeet niet, dat ook de verenigingen actief zijn naar de scholen, onze leden draaien projecten, we organiseren open dagen, ook onze docenten participeren daarin, we houden theatervoorstellingen, we organiseerden bijvoorbeeld een project ‘plastic fantastic’ (waarbij leerlingen kennis maakten met plastic blaasinstrumenten), we organiseren ‘eindoptredens’ van cursisten. En soms levert dat uiterst spectaculaire aanmeldingen op, zoals laatst een leerling drummer van 8 jaar!’.

Ook Dianne Heino, parttime in dienst van de MOH, komt uit de muziekwereld. Als projectcoördinator coördineert zij de zaken van en voor de docenten, als schakel tussen bestuur en de docenten. Dianne was muziekdocent in Hengelo, gaf naschoolse muzieklessen, doceerde ‘muziek in beweging’, maar werd ook geconfronteerd met het dichtdraaien van de subsidiekraan. En werd noodgedwongen zzp’er, deed onder meer muziekprojecten en kindervoorstellingen. Ze komt dus ook uit de muziekcultuur en voelt zich bij de MOH als een ‘vis in het water’. Ook Marjan komt overigens uit het onderwijs en is nu nog betrokken bij muziekprojecten via ‘speciale constructies’.

Muziek moet niet elitair zijn

‘Muziek maken zit soms nog wel eens te veel in het elitaire hoekje, zeker waar het gaat om de beoefening van klassieke muziek. Dat moet eruit, de drempel, die dat opwerpt moet weg’, zegt Marjan tussen neus en lippen door. Waarna ze overstapt naar de grote trots van de stichting MOH: het certificeringstraject. ‘We vonden het belangrijk een keurmerk te krijgen als bewijs van de kwaliteit, die we als stichting willen leveren. Bij de beoordeling van die kwaliteit ten behoeve van het certificaat komen nogal wat zaken aan de orde: welke kwaliteit mag verwacht worden door de leerlingen (en hun ouders), hoe veilig is het klimaat bij het les geven, hoe professioneel is de totale lesomgeving. Dat certificaat hebben we gehaald en dat betekent, dat we 1 keer per 4 jaar opnieuw worden beoordeeld’, licht Marjan toe.

Noodzaak van subsidie

Waarna ‘terloops’ nog even de noodzaak van de subsidie wordt aangekaart. Zoals dat ook al bij de gemeenteraad in september gebeurde. Want de MOH is net als de Kappen, de MBS en de bibliotheek onderwerp van de zogenoemde ‘voorzieningendiscussie’, waar de gemeenteraad in samenspraak met betrokken instanties het komende begrotingsjaar ‘de tanden in gaat zetten’. Waarbij de basisdiscussie is: wat willen we in een dorp van 25.000 inwoners minimaal aan basisvoorzieningen, wat hebben we daarvoor over en hoe wordt dat gefinancierd.? Een lastig, maar uiterst fundamenteel keuzeproces.

Vooruitlopend daarop legt Marjan nog een aantal argumenten op tafel: ‘We doen, zowel met de muziekverenigingen als met de MOH, veel aan verbinding. We zijn actief in de huiskamermuziekprojecten, proberen de toegang tot muziekbeoefening laagdrempelig te houden, proberen ook culturen te verbinden door bijvoorbeeld Oekraïense vluchtelingen en andere statushouders actief te laten participeren, zijn actief voor de Stichting Alzheimer, proberen gehandicapten bij muziek te betrekken. En proberen ook de moskee in Haaksbergen te betrekken bij de muziekcultuur. Dat is ook voor ons een kennismaking, omdat het dan vaak om zeer bijzondere volksinstrumenten gaat’. ‘Met minder dan 70.000 euro kunnen wij echt niet verder’, stelt Marjan vast. Een helder statement als laatste zin.

Over de Stichting Muziekonderwijs Haaksbergen

Stichting Muziekonderwijs Haaksbergen verzorgt op professionele wijze muzieklessen, individueel of waar mogelijk in groepsverband in de gemeente Haaksbergen.

Stichting MOH is een initiatief van de drie Haaksbergse muziekverenigingen: Haaksbergse Harmonie, Crescendo Buurse en Muziek-Uniek. Je kunt bij Stichting Muziekonderwijs Haaksbergen terecht voor muziekles op alle gangbare instrumenten.

Stichting MOH bemiddelt in individuele lessen, groepslessen, VIO, ensemblelessen en zanglessen. Ook bemiddelt zij tussen leerlingen en docenten voor band coaching en pianobegeleiding bij zang.

Voor het volgen van muzieklessen via de stichting is het niet nodig lid te worden van één van de drie muziekverenigingen. Stichting MOH is geen traditionele muziekschool, maar heeft een coördinerende en faciliterende functie. Docenten en leerlingen worden door bemiddeling van Stichting MOH met elkaar in contact gebracht.

Kijk voor meer informatie op de website van de stichting Muziek Onderwijs Haaksbergen

Kijk voor meer informatie op de website van de Cultuur Coalitie Haaksbergen

Meer over cultuur uit Haaksbergen

Volg het nieuws uit Haaksbergen

Tekst: Ton van Rijswijk
Een productie van RTV Sternet

[events_list limit=”10″ ]