Haaksbergen krijgt nieuwe laadpalen: Gemeente veegt zorgen om parkeerdruk en uitzicht van tafel

Vier inwoners uit Haaksbergen zijn niet blij met de komst van een elektrische laadpaal in hun straat. Nadat de gemeente in november bekendmaakte op zeventien plekken zo’n laadpaal te willen plaatsen, kwamen bewoners van de Merelstraat, Hondelink en de Schubertstraat in protest. Zonder succes.

De nieuwe laadpalen moeten komen aan de Greune, Steenbreek, Orchidee, Korenbloem, Schubertstraat,Merelstraat, de Boerenmaat, Irenesingel, Blekerstraat, Kruislandstraat, Warfriet, Adriaen Brouwerstraat, Cornelis Trooststraat, Valeriaan, Albert Cuyplaan, Hondelink en Emanuel de Wittestraat.

Volle parkeerplekken
Een aantal inwoners van de Merelstraat, Hondelink en Schubertstraat waren het er niet mee eens en stapten naar de bezwarencommissie, waar ze hun zorgen en onvrede uitten. Het bezwaar van één bewoner is niet in behandeling genomen omdat ze te laat was met het indienen van het bezwaar.

De zorgen van de drie overige bewoners hadden veel gelijkenissen. Zo zijn ze alledrie bang dat de laadpaal hun uitzicht belemmert en kampen de straten met volle parkeerplekken. Volgens een bewoner aan de Havikstraat is de situatie aan de Merelstraat zelfs zo erg, dat hulpverleners in de problemen raakten.

Problemen met de hulpdiensten
De bezwarencommissie ziet echter niet in dat de laadpaal hierdoor voor problemen zorgt. Zo mogen bestuurders van ambulances, politiewagens en brandweerwagens als ze de sirenes en zwaailicht gebruiken, parkeerverboden en het blokkeren van de weg negeren.

Bewoners en overige bezoekers van de straat moeten er echter wel rekening mee houden dat zij niet altijd in de straat van bestemming kunnen parkeren. Zolang de loopafstand niet te groot wordt, ziet de commissie geen probleem dat ze wat verder moeten lopen.

Mensen van buiten de wijk
Ook ziet de bezwarencommissie niet in dat de bewoners hun vrije zicht verliezen. Bij alle drie de bewoners zit er nog een stoep, een straat en soms zelfs een stukje gras tussen de parkeerplek en hun huis. Bovendien is het al een parkeerplaats waar regelmatig auto’s staan en hebben mensen volgens de wet geen recht op vrij zicht.

In de Schubertstraat waren nog andere zorgen. Zo vreesden de twee bewoners dat de parkeerplaats gebruikt zou worden door mensen die niet in de wijk wonen en dat de parkeerplaats gebruikt zou worden door bedrijven en autobezitters van elders. De bezwarencommissie ziet hier net als de gemeente geen probleem. Volgens de gemeente heeft iedereen het recht om op een openbare parkeerplek te parkeren, dat is nu ook al zo.

Bomen zijn niet prettig voor elektrische auto’s
Tijdens de hoorzitting zelf kwamen de twee nog met een nieuw argument. Bij de gekozen parkeerplaats staan grote bomen die in de zomer en herfst voor aanzienlijke overlast zorgen. Dat zou niet prettig zijn voor elektrische auto’s. Opvallend, want kort daarvoor zeiden ze dat de gekozen parkeerplek de meest gebruikte van de straat is.

De bezwarencommissie zag hier ook geen probleem en zei dat deze problemen dan ook voor gewone auto’s zouden gelden. Zo werd dit argument net als alle andere argumenten van alle bezwaarmakers van tafel geveegd en kan de gemeente beginnen met het plaatsen van de laadpalen.

Stukje verderop parkeren
En dat is volgens verantwoordelijk wethouder Jan-Herman Scholten een goed teken. ,,De gemeente heeft als verplichting om een goede dekking van laadpalen te geven om elektrisch rijden makkelijker te maken”, vertelt hij. Toch snapt de wethouder wel dat bewoners er soms niet blij mee zijn.

,,Het zorgt voor een stukje verdringing. Op zo’n plek kan geen gewone auto meer staan. Maar er zijn wel voldoende parkeerplekken in de omgeving. En mensen met twee of drie auto’s moeten soms hun auto’s een stukje verder weg zetten”, besluit hij.

Meer over duurzaamheid in Haaksbergen

Volg het nieuws uit Haaksbergen

Tekst: Laura Smit
Eindredactie: Constance van Wolferen
Een productie van RTV Sternet