Negen van de tien bruggen over de Buurserbeek in Haaksbergen blijken te zwak te zijn voor zwaar verkeer, het herstel kan jaren gaan duren door geldgebrek.
Er moeten gewichtsbeperkingen voor de negen bruggen ingesteld worden en er zijn tijdelijke omleidingen nodig voor zwaar verkeer. De gemeente heeft ook geen geld om de bruggen op korte termijn te renoveren of vervangen. Daardoor kan het probleem meerdere jaren blijven spelen.
De Buurserbeek doorkruist het volledige zuidelijke grondgebied van de gemeente Haaksbergen. Via tien bruggen die eigendom zijn van de gemeente is het mogelijk de beek over te steken. Vanwege de leeftijd van deze bruggen – ze dateren uit de jaren zestig – zijn ze aan een controle onderworpen.
Daarbij is rekening gehouden met het verkeer dat tegenwoordig over de bruggen rijdt. Er zijn niet alleen veel meer weggebruikers, het transport is ook een heel stuk zwaarder geworden. In dat licht bezien blijkt nu dat het toegestane gewicht op negen van de tien bruggen beperkt moet worden. Dit heeft gevolgen voor bestuurders met zwaar materieel.
Het college van B&W heeft besloten een gewichtsbeperking in te stellen voor negen bruggen. De Oortjesbrug aan de Broekheurneweg mag nog maar belast worden met voertuigen tot 25 ton en wordt daarmee het meest ontzien. De constructie van deze brug is niet berekend op het vele zware verkeer dat er tegenwoordig overheen rijdt. Bovendien is beginnende betonrot geconstateerd. Voor de overige acht bruggen geldt een grens van maximaal 35 ton. Ook deze bruggen zijn destijds niet gebouwd voor zwaar verkeer. De gewichtsbeperkingen worden ingevoerd om (verdere) schade aan de bruggen te voorkomen en de verkeersveiligheid te blijven garanderen. De brug waarvoor geen beperking geldt is de Koekoeksbrug halverwege Buurse.
Tijdelijke omleidingen nodig voor zwaar verkeer
Het merendeel van de weggebruikers kan gebruik blijven maken van de bruggen. Zwaar wegverkeer echter niet. Dat betekent dat bijvoorbeeld grote landbouwvoertuigen en vrachtwagens om moeten rijden. Dat kan via de Koekoeksbrug, door de grens over te steken bij Ter Huurne Holland Markt of via de Vloedstegenburg op de oude N18 richting Eibergen. Deze laatste brug is in handen van Rijkswaterstaat en wordt komend jaar vernieuwd. Tot die tijd kan zwaar verkeer gebruik maken van een tijdelijke omleiding. Borden bij de bruggen geven aan wat de maximale belastbaarheid is. De gemeente is in gesprek met belangenorganisaties over de gevolgen van de afsluitingen voor zwaar verkeer en alternatieve routes.
Geen geld beschikbaar voor renovatie of vervanging
De kosten voor het verstevigen of vervangen van de bruggen lopen uiteen van 180.000 euro voor het verstevigen van een van de kleinere bruggen tot ruim 1,2 miljoen euro voor het compleet vervangen van de Oortjesbrug. Momenteel heeft de gemeente niet de financiële middelen voor renovatie of vervanging. Op het moment dat het college aan de slag gaat met de financiële planning voor de komende jaren – volgend voorjaar – wordt renovatie of vernieuwing van (een deel van) de bruggen meegewogen en gelegd naast alle overige financiële verplichtingen, opgaven en wensen. Belanghebbenden kunnen komende weken op het besluit van het college reageren, dat binnenkort te zien is op overheid.nl. Vervolgens worden de verkeersborden bij de bruggen begin 2025 geplaatst.
Op de foto: de brug over de Buurserbeek bij de Sterruiters
Meer over welzijn in Haaksbergen
Meer over duurzaamheid in Haaksbergen
Volg het nieuws uit Haaksbergen
foto: Shilimuis Veen
Tekst en indredactie: Michel van der Voort
Een productie van RTV Sternet