Foto: Theo Temmink
Marc hoopt weer snel op te kunnen treden als “Uppy.”
Nadat hij ooit de kost verdiende als semi-beroepsmuzikant ging hij aan de slag in het bedrijfsleven. Maar gedurende al die jaren dat hij als directeur een goedbetaalde baan had bij diverse technische bedrijven, bleef die grote passie lonken: de muziek. Marc Epping uit Rietmolen, die jarenlang in diverse Haaksbergse bands speelde, besloot alsnog zijn grote droom na te jagen. Als muzikant en als eigenaar van een nieuw licht- en geluidsbedrijf TradeMarc Sound & Light.
En dat uitgerekend in coronatijd. Vooral in de evenementenbranche een hoogst onzekere tijd.
Dat hij de overstap maakt, is ingegeven door de situatie. Want binnen het bedrijf deden zich de nodige veranderingen voor. “Waarop ik besloot de knoop definitief door te hakken.”
Epping begon op zijn zevende met klassiek gitaar, waarna hij in meerdere rock en popbandjes speelde. In het commerciële circuit reisde hij met zijn bands als zanger/gitarist het hele land door. Eerst in het top 40-circuit, later met de band Aqua.
“Het geld dat ik ermee verdiende, heb ik geïnvesteerd in een opnamestudio. Daar kwamen bands vanuit het hele land opnemen, terwijl ik in die studio ook theaterproducties heb opgenomen.”
Door zijn drukke baan in het bedrijfsleven, waarbij hij de hele wereld over reisde, moest hij met pijn in het hart de studio sluiten en de gitaar aan de wilgen hangen.
“Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, zoals dat heet. In 2017 heb ik de muziek weer opgepakt. Ik ben toen solo op pad gegaan, onder de naam Uppy. Ik begeleid mezelf met gitaar. Kleine akoestische liedjes, waar ik een eigen draai aan geef. Maar de hedendaagse techniek maakt het mogelijk dat je als een soort eenmansband op pad kunt.”
Op een gegeven moment ben ik begonnen als freelance-ambassadeur voor SOS Kinderdorpen. “Daar ging een groot deel van de optredens naartoe. En ook heb ik er een nummer met videoclip voor opgenomen.”
De installatie werd intussen alsmaar steeds groter. “Ik merkte dat er zowel bij de theaterwereld als bij bandjes grote behoefte is aan geluidsmensen. Liefst soundengineers die zelf ook ervaring in de muziek hebben en zich kunnen inleven in de behoefte van musici.”
Daarbij komen zijn ervaringen in de studio bovendien goed van pas. “De techniek rond microfoons bijvoorbeeld. Al is het live mixen iets totaal anders dan het werken in de studio. Zo’n geluids- of lichtman staat weliswaar niet zo in de spotlights als de muzikanten, maar zij kunnen een avond maken of breken.”
In 2018 pakte hij zijn werkzaamheden grootser aan. “Ik heb geïnvesteerd in apparatuur met als idee een compleet concept aan te kunnen bieden voor theaters en poppodia. Maar bijvoorbeeld ook bedrijfspresentaties of evenementen. Kwalitatief hoogwaardige apparatuur is een eerste vereiste. De juiste microfoons, een professionele geluidsset. En sinds kort heb ik de spullen, waarmee ik liveregistraties dusdanig kan opnemen dat ik ze later in de studio kan afmixen. Mijn streven: het zo dicht mogelijk benaderen van het luisteren naar een cd, zodat het publiek kan genieten van muziek, zonder overdadige decibels, en de muzikant optimaal tot zijn recht komt.”
Ook verdienen artiesten het volgens hem om op de juiste wijze in de spotlights te staan. “Vandaar dat ik heb geïnvesteerd in een goede lichtinstallatie. Daarmee kan ik in iedere gelegenheid en theateropstelling uit de voeten. Alles op basis van de laatste led-technologie, waardoor dus een minimum aan stroom nodig is. Voor een zo duurzaam mogelijke show.”
Om uitgerekend in coronatijd aan de slag te gaan, maakt het er overigens niet eenvoudiger op, erkent hij. “Optredens met Uppy zijn er niet en er zijn ook nog geen shows om te verzorgen. Maar ik wil vooral positief blijven. Het zal voorlopig ook nog wel even rustig blijven. Ik gebruik die tijd om mijn apparatuur en repertoire verder te perfectioneren. Als straks het oude normaal terug komt, ben ik er helemaal klaar voor.”
Voor meer informatie: www.trademarc.nu